W połowie września – tuż przed rozpoczęciem synodu biskupów poświęconego procesowi synodalnemu – odbędzie się pierwsze posiedzenie komisji ds. diakonatu kobiet, na czele której stoi kardynał Giuseppe Petrocchi.
Podczas synodu biskupi, księża i wybrani świeccy będą dyskutować o nowych priorytetach duszpasterskich, by poradzić sobie z „klerykalizmem, który dzieli”.
Z pewnością jedną z kwestii poruszanych podczas tegorocznego synodu biskupów będzie kwestia diakonatu kobiet. Już wcześniej „rewolucjoniści” podjęli nieudaną próbę wprowadzenia diakonatu kobiet na synodzie amazońskim. Papież obiecał, że powróci do tematu i słowa dotrzymał, zapowiadając kolejny synod i zmieniając skład komisji ds. diakonatu kobiet.
Komisja ds. diakonatu kobiet w nowym składzie ma spotkać się w Rzymie w rocznicę objawień fatimskich 13. września i będzie obradować przez tydzień.
Według „The Tablet” analiza członków komisji „sugeruje równy podział na tych ZA jak i PRZECIW diakonatowi kobiet, a niebezpieczeństwem jest powtórka tego, co wydarzyło się w przypadku pierwszej komisji, o której papież powiedział, że nie była w stanie osiągnąć porozumienia”.
Medium „katolików otwartych” wskazuje, że „nikt nie kwestionuje obecności diakonis we wczesnym Kościele, ale ci, którzy sprzeciwiają się przywróceniu kobiet jako diakonis, twierdzą, że nie były wyświęcane i wykonywały jedynie posługę wobec kobiet, pomagając np. przy ich chrzcie. Niektórzy członkowie komisji wyrazili sceptycyzm, jakoby role pełnione przez diakonis były rolami podobnymi do mężczyzn”.
Nowa komisja ma jednak zbadać możliwość wyświęcania diakonis i określić, jakich funkcji – w porównaniu z mężczyznami – nie mogłyby pełnić.
„The Tablet” dodaje, że chociaż przeciwnicy twierdzą, iż wyświęcanie kobiet na diakonis byłoby pierwszym krokiem w kierunku tzw. kapłaństwa kobiet, to nie ma się co obawiać takiego scenariusza, ponieważ Sobór Watykański II podkreślił, że diakonat jest „służbą”, a Benedykt XVI zmienił prawo kanoniczne w 2009 roku by wzmocnić rozróżnienie między święceniami kapłańskimi a diakonatami. „Kwestie, o które chodzi, dotyczą służby kościelnej, a nie doktryny i dlatego mogą być również przedmiotem debaty lokalnych synodów wraz z komisją papieską” – czytamy.
„The Tablet” spodziewa się ostrego sprzeciwu w Rzymie ze strony niektórych hierarchów w razie, gdyby nastąpiło jakiekolwiek otwarcie na diakonat kobiet. Temat diakonatu kobiet był już podnoszony podczas Synodu Amazońskiego i sprzeciwili się mu między innymi kardynałowie kurii, w tym silnie oponowała przed wszystkim Watykańska Kongregacja Nauki Wiary.
Ale zwolennicy zmian wiążą duże nadzieje z umiejętnościami nowo mianowanego kardynała Giuseppe Petrocchiego, wielojęzycznego arcybiskupa centralnej włoskiej archidiecezji L’Aquila i zaufanego doradcy Franciszka, który stanął na czele nowej komisji.
„Znamienne jest, że papież wybrał kogoś spoza Kongregacji Nauki Wiary do kierowania komisją. Z Petrocchim jako sekretarzem będzie współpracował ks. Denis Dupont-Fauville, stosunkowo nowy urzędnik w biurze doktrynalnym, który kiedyś nadzorował stały diakonat dla archidiecezji paryskiej” – czytamy.
Poproszony o skomentowanie zbliżającego się spotkania i wszelkich instrukcji, jakie komisja otrzymała od papieża, ks. Dupont-Fauville powiedział, że „nie jest w stanie wypowiedzieć się, ponieważ ich praca objęta jest tajemnicą papieską.”
Papież Franciszek spotkał się z kardynałem Petrocchim i ks. Dupont-Fauville 26 października 2020 r, po niepowodzeniu pierwszej powołanej komisji ds. diakonatu kobiet.
W fazie konsultacji na Synodzie Amazońskim „poproszono o stały diakonat kobiet”. Biskupi z regionu zwrócili się z prośbą o „podzielenie się doświadczeniami i refleksjami” na temat diakonatu kobiet. Franciszek zapowiedział, że „podejmie wyzwanie” i ponownie uruchomi komisję, mianując nowych członków 8 kwietnia 2020 r.
Końcowy dokument Synodu Amazońskiego wezwał „Kościół w Amazonii do promowania i sprawiedliwego udzielania posług dla mężczyzn i kobiet”. W 2021 roku papież zmienił prawo kanonicze, by umożliwić kobietom formalne objęcie ról lektorów i akolitów, jednocześnie ustanawiając posługę katechety, która ma być otwarta dla mężczyzn i kobiet.
Oddolna INTRONIZACJA
Cały wywiad do przeczytania poniżej: